Rudnine in elementi v sledovih

By | 02/07/2010

Kalcij
Vir: špinača, mleko, sir, jogurt, semena sezama, ribe, žita, meso

Delovanje: Je pomemben za delovanje mišic, živcev in srca, za močne kosti in zobe, normalno strjevanje kosti in delovanje encimov. Pospešuje spanje.

Pomanjkanje: Upočasnjena rast, rahitis, osteoporoza, mišični krči

Posledice presežka: Niso ugotovljene

Železo

Vir:     temno listnata povrtnina, stročnice, perutnina,žito,meso, pšenični kalčki, jajca

Delovanje: Pospešuje rast in sodeluje pri presnovi beljakovin. Potreben je za tvorbo hemoglobina in življenjsko pomemben za prenos kisika v krvi. Je sestavina encimov, ki so pomembni za energetsko presnovo.

Pomanjkanje: Slabokrvnost, oslabelost, zmanjšanja imunska odpornost

Posledice presežka: Kopičenje železa v organih, ciroza, sladkorna bolezen, kožna pigmentacija

Natrij

Vir:     Večina zelenjave, namizna sol

Delovanje: Pomaga vzdrževati normalne nivoje tekočin v celicah ter normalno delovanje živcev in mišic.

Pomanjkanje: Mišični krči, duševna otopelost, pomanjkanje teka

Posledice presežka: Visok krvni tlak

Magnezij

Vir:     Večina zelenjave in neoluščena žita, ribe

Delovanje: Je pomemben za presnovo beljakovin in delovanje celic, mišic in živcev. Aktivira encime.

Pomanjkanje:  Upočasnjena rast, vedenjske motnje

Posledice presežka: Motnje dihanja in srčnega utripa, krči, driska

Kalij

Vir:     Sadje in zelenjava, mleko, stročnice, morska hrana, meso

Delovanje: Je bistven za delovanje srčne mišice, ledvic, živcev in krvnega obtoka. Uravnava acido-bazno ravnovesje in ravnovesje vode.

Pomanjkanje: Oslabele mišice, paraliza, prizadeto delovanje srca

Posledice presežka: Mišična oslabelost, ohromljeno delovanje srca

Cink

Vir:     Stročnice, neoluščena žita, semena, ostrige, meso, zelo razširjen v živilih

Delovanje: Je del mnogih življensko pomembnih encimov. Potreben je za normalno celjenje ran, rast, delovanje inzulina in zdravo delovanje jeter.

Pomanjkanje:  Upočasnjena rast in pozna spolna zrelost, okvara okusa

Posledice presežka: Vročina, slabost z bruhanjem, driska

Jod

Vir:     Zelenjava, sadje (če zemlja vsebuje jod), morska hrana

Delovanje: Je bistven del hormonov ščitnice, ki nadzirajo presnovo, energijo in rast

Pomanjkanje: Povečanje žleze ščitnice (golša), nenormalen razvoj zarodka

Posledice presežka: Velike količine joda zavirajo delovanje ščitnice.

Krom

Vir:     Jetra, školjke, kvas, sir, rastlinska olja, mast

Delovanje: Povečuje učinkovitost inzulina in sodeluje z encimi pri presnovi energije.

Pomanjkanje: Zmanjšana sposobnost za presnovo glukoze.

Posledice presežka: Poškodbe kože in ledvic.

Klor

Vir:     Morsko rastlinje, sol, olive

Delovanje: Ohranja ravnovesje tekočin. Pomaga pri prebavi, tvori želodčni sok in uravnava acido-bazno ravnovesje.

Pomanjkanje: Mišični krči,  duševna otopelost, pomanjkanje teka

Posledice presežka: Bruhanje

Baker

Vir:     Posušen fižol, grah, neoluščena žita, rumenjak, jedrca, meso, pitna voda

Delovanje: Kofaktor za rdeče krvničke in mnoge encime. Je nujno potreben za izkoriščanje vitamina C in reabsorbcijo železa.

Pomanjkanje: Slabokrvnost, kostne deformacije

Posledice presežka: Kopičenje v možganih in poškodbe jeter

Mangan

Vir:     Povrtnina z zelenimi listi, neoluščena žita, rumenjak, jedrca.

Delovanje: Aktivira encime. Je nujno potreben za presnovo ogljikovih hidratov in maščob, za normalen telesni razvoj in spolne hormone.

Pomanjkanje: Hujšanje, razdražena koža, slabost in bruhanje, počasna rast las

Posledice presežka: Zastrupitev v rudnikih mangana, poškodbe živcev

Selen

Vir:     Zelenjava, čebula, česen, pšenični kalčki, školjke, kvas, žita, meso

Delovanje: Je bistven za spolne hormone in nujno potreben za elastičnost tkiv, za delovanje jeter. Varuje pred rakom in srčnimi obolenji, deluje v tesni povezavi z vitaminom E.

Pomanjkanje: Slabokrvnost, šibkost in bolečine v mišicah

Posledice presežka: Želodčne in črevesne motnje, pljučna obolenja

Žveplo

Vir:     Stročnice, zelje, česen, jajca, ribe, pusta govedina, se nahaja v aminokislinah v beljakovinah in hrani

Delovanje: Je nujno potrebno za lase, nohte in kožo  in pomembno za delovanje možganov. Pomaga pri izločanju žolča,  pomemben sestavni del za hrustanec in kite.

Pomanjkanja: Odvisno od vnosa aminokislin, ki vsebujejo žveplo

Posledice presežka: lahko upočasni rast

Fosfor

Vir:     Neoluščena žita, semena, jedrca, jajca, ribe, meso, vsa polno beljakovinska hrana.

Delovanje: Je nujno potreben za gradnjo kosti in delovanje ledvic. Od njega so odvisni živčni dražljaji. Nekateri vitamini brez fosforja ne morejo delovati, skrbi za acido-bazno ravnovesje

Pomanjkanje: Razdražljivost, splošna oslabelost, demineralizacija kosti, izguba kalcija

Posledice presežka: Spremembe čeljusti

Fluor

Vir:     pitna voda, čaj, morski sadeži

Delovanje: Pomemben je za oblikovanje (mineralizacijo) kosti in zob.

Pomanjkanje: Pogostejše izpadanje zob.

Posledice presežka: Zabarvanost zob, kostni izrastki na hrbtenici, živčne motnje.

Silicij, vanadij, kositer, nikelj

Vir:     Zelo razširjen v živilih

Delovanje: V organizmu njihovo delovanje ni dobro znano, so pomembne za živali

Pomanjkanje: ni znano

Posledice presežka: poškodbe zaradi industrijskih dejavnosti, silicij-silikoza, vanadij-pljučna obolenja, kositer-bruhanje, nikelj-akutna pljučnica

Molibden

Vir:     Stročnice, žita, drobovina

Delovanje: Sestavina nekaterih encimov

Pomanjkanje: ni znano

Posledice presežka: Zaviranje encimov

Kobalt

Vir: Drobovina in mleko

Delovanje: Sestavina vitamina B12

Pomanjkanje: Posledice niso ugotovljene

Posledice presežka: Poškodba kože in rdečih krvničk.

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja